Meer betrokkenheid door gamification

Het toepassen van gamedenken en gametechnieken in een niet-gameomgeving kan gebruikers motiveren en ervaringen verrijken. Hierin staat gewenst gedrag stimuleren centraal. Simpele gamificationtechnieken kunnen voor grote resultaten zorgen.

Gamification is het toepassen van strategie√ęn die gebruikt worden in spellen, zoals medewerkers laten deelnemen aan¬†stappenchallenges. Dit zijn online uitdagingen waarmee deelnemers in teamverband vooruitgang maken door stappen te zetten geregistreerd met een smartphone.

Challenges zijn een geweldige manier om in beweging te blijven. Door gezondheid en vitaliteit vorm te geven als een spel lijkt gedragsverandering veel gemakkelijker te gaan. Trouwens, een beetje plezier doet nooit pijn.

Meer activiteit door gamification

Gamification is de oplossing voor verhogen van activiteit; de teams halen hiermee het beste uit zichzelf en hun collega’s. Actuele dashboards geven rechtstreeks inzicht in de persoonlijke en teamscores. Enzo is vitaliteit met het vaststellen van doelen, het inzichtelijk maken van resultaten en het inzien van voortuitgang gemakkelijk te bereiken. De digitale klassementen zetten de fanatieke werknemers in het zonnetje en geven iedereen de mogelijkheid om mee te doen op eigen niveau.

Badges en achievements

Naast een goede gezondheid maak je ook nog eens kans op een mooie beloningen. Want met het bereiken van de persoonlijke en/of teamdoelstellingen kunnen er namelijk badges worden verdiend.

Achievements_Selfcare

Gamification bij Selfcare

Iets in een spelvorm gieten omvat doorgaans drie elementen: punten, beloningen en een scorebord. Selfcare, de PGO gericht op preventie, heeft alle drie. Gamification kan door Selfcare op verschillende manier ingevuld worden zodat er altijd wel iets nieuws of verrassends te beleven valt:

  • Beweging door stappen of traplopen
  • Tegen elkaar of met elkaar
  • In verschillende teams
  • Voor de eeuwige roem of een beloning
  • Oneindige variaties
  • In eigen stijl

De resultaten middels gamification:

Gamification_Challenge82% van de Selfcare-gebruikers erkent dat gamification een positieve impact heeft op lichaamsbeweging

70% vind een challenge een positief initiatief

86% geeft aan dat gamification stimuleert om nadien ook actief bezig te blijven met met dagelijkse lichaamsbeweging

75% zou zeker opnieuw deelnemen aan een challenge

De psychologie van spelprincipes helpt mensen hoe zij bewustere keuzes kunt maken. Natuurlijk gaat het om meer bewegen. Aan de andere kant, vraag het een deelnemer en de kans is groot dat hij of zij de positie op het scoreboard net iets belangrijker vindt.